Responsabilidad Social y Cointervención: Una Mirada a la Comunidad

Authors

  • Julia Beatríz Bedoya Ramírez

Keywords:

Business Organizations,, Co-intervention,, Communities,, Diverse Populations,, Corporate Social Responsibility.

Abstract

This article explores the evolution and importance of Corporate Social Responsibility (CSR) in the Colombian
context, taking into account its community-based, participatory, and co-interventional role. It examines how private
organizations, by providing assistance to nearby communities, significantly contribute to their improvement.
Furthermore, the article extends the concept of CSR to the field of higher education, focusing on the social cointervention
model adopted by the Social Work program at the Universidad Central for processes of social interaction with different populations.
The article also highlights the transition toward co-intervention practices, both in the business and university sectors, as
a fundamental framework for strengthening the social fabric and promoting more equitable and sustainable
development.

References

ANDI, Revista 2004, pp. 12
Capriottti, P. (2010). De la Responsabilidad Social Empresarial a la Ciudadanía Corporativa. En Capriotti, P. & Schulze, F, Responsabilidad Social Empresarial. Colección Libros de Empresa.
Comisión de las Comunidades Europeas, COM (2002): Comunicación de la Comisión sobre Responsabilidad Social Corporativa: una contribución de la empresa al Desarrollo Sostenible, 5.
De la Calle, Maldonado. (2012). La responsabilidad social universitaria: un modelo emergente de gestión. Revista de Educación Superior, 41(163), 67-85.
Documento del programa de Trabajo Social Universidad Central, (2018). Trayectorias y perspectivas de intervención.
Freeman, E. R. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Cambridge University Press.
Hamburger Fernández, A. A. (2007). Ética de la empresa y responsabilidad social empresarial. Cuadernos Latinoamericanos de Administración.
Gaete, R. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la educación superior: el caso de estudio de la Universidad de Concepción (Chile). Revista Calidad en la Educación Superior, 2(1), 195-217.
Habermas, J., (1985). Conciencia moral y acción comunicativa, Península, Barcelona, 116
Martí, J. (2013). La responsabilidad social universitaria como herramienta de transformación social. Revista de Ciencias Sociales, 19(3), 441-454.
Núñez, G (2008). Responsabilidad Social Corporativa en un marco de desarrollo sostenible. Santiago de Chile: CEPAL, UN, (División de Desarrollo Sostenible y Asentamientos Humanos) y GTZ.
Pérez, M y Morales, J. (2011). Revisión de los orígenes de la Responsabilidad Social Empresarial en el sector salud en Colombia.
Porter, M. Kramer, M., (2011). The Competitive Advantage of Corporate Philanthropy (La ventaja competitiva de la filantropía corporativa) Harvard Business Review. Abstract.
Rodríguez A. (2008). Responsabilidad Social Empresarial Calidad de vida y Trabajo Social. Revista de Trabajo social de la Universidad Nacional, No 10. Bogotá. Departamento de Trabajo Social Universidad Nacional, 166.
Roser Hernández, I. (2012). La RSC en la PYME: un modelo de gestión responsable. Pirámide. Solarte, M. (1995). De la filantropía a la responsabilidad social el caso del centro colombiano
Tamayo, J. (2003). En el V Simposio latinoamericano de comunicación Organizacional. Cali, Colombia.
Vallaeys, F. (2008). ¿Qué es la responsabilidad social universitaria? Revista GCG: Gestión de Conocimiento y Capital Intelectual, (3), 55-63.

Published

2025-05-30

How to Cite

Responsabilidad Social y Cointervención: Una Mirada a la Comunidad. (2025). TicALS Electronic Journal, 1(11), 74-83. https://revistas.als.edu.co/index.php/ticals/article/view/256