ABP y Métodos De Noviolencia: Un Compromiso Curricular Con La Paz En Colombia

Authors

  • César Augusto Rodríguez Jurado Colegio bilingüe Abraham Lincoln

Keywords:

PBL, nonviolence, curriculum, pedagogy, peace, pedagogy, PDN, didactics, multiple intelligences.

Abstract

This article presents the general postulates of the project-based learning model for the implementation of nonviolence strategies in the Colombian post-conflict framework and its commitments through the MEN's public policies contemplated in the PNDE; It also seeks to promote the peace agreements at school through playful-pedagogical activities implemented in the classroom, through an innovative and flexible curriculum design that guarantees the rights, justice and equity embodied in the strategic challenges of the PNDE, through the implementation of nonviolence methods in basic school education, suggested by Paco Cascón and the American sociologist Gene Sharp, as concrete proposals for action to mitigate the escalation of violence in communities that have been highly affected by the war in their territories, throughout  the country.

References

- Cascón, Paco. (Octubre de 2003). noviolencia.org. Obtenido de Acción directa noviolenta y Desobediencia civil: http://www.noviolencia.org/publicaciones/illacruacatala.pdf

- Castellanos, S. M. (Abril de 2018). La política educativa a 2026, un acuerdo nacional para construir paz y nación desde la educación. Obtenido de Cuadernos de Educación Superior: https://marthacastellanos.com/la-politica-educativa-a-2026-un-acuerdo-nacional-para-construir-la-paz-y-la-nacion-desde-la-educacion/

- Díaz, B. F. (Febrero de 2005). Desarrollo del currículo e innovación: Modelos e investigación en los noventa. Obtenido de Scielo: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-Global Nonviolent Action Database. (s.f.). Global Nonviolent Action Database. Obtenido de Global Nonviolent Action Database: https://nvdatabase.swarthmore.edu/browse_methods
Inglés, P. (2014). EL MALESTAR EN EL POSCONFLICTO: MEMORIAS DE LA GUERRA Y DE LA PAZ EN ANGOLA. Revista de Información y Debate , 10.

- Kemmis, S., & Fitzclarence, L. (1993). El curriculum: más allá de una teoría de la reproducción . Obtenido de Academia.edu: https://www.academia.edu/16423286/El_Curriculum_mas_alla_de_una
_teoria_de_la_reproduccion_Kemmis

- López, J. N. (2002). Retos para la construcción curricular de la certeza al paradigma de la incertidumbre creativa. Obtenido de Editoria magisterio: https://www.researchgate.net/publication/44359362_Retos_para_la_construccion
_curricular_de_la_certeza_al_paradigma_de_la_incertidumbre_
creativa_Nelson_Ernesto_Lopez_Jimenez

- Malagón, P. L. (2005). El currículo: una reflexión crítica. Obtenido de Sophia: https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=413740777007

- Mineducación. (Octubre de 2017). Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026 El camino hacia la calidad y la equidad. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-propertyvalue-56827.html?_noredirect=1

- Ministerio de Educación. (2016). plandecenal.edu. Obtenido de http://www.plandecenal.edu.co/cms/media/herramientas/PNDE%20FINAL
_ISBN%20web.pdf

- Ministerio de Educación. (Octubre de 2017). plandecenal.edu. Obtenido de http://www.plandecenal.edu.co/cms/media/herramientas/PNDE%20FINAL

- Naciones unidas. (2021). ¿Qué son los derechos humanos? Obtenido de Naciones unidad derechos humanos: https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/cescr.aspx

- Palacios, T. M. (2017). Revisión de la literatura de la relación entre conflicto armado y educación en Colombia. Obtenido de Repository Unimilitar: https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/16924

- Pulido Chaves, O. O. (Diciembre de 2014). Veinte años de la Ley 115 de 1994. Educación y Ciudad N. 27, pág. 12.

- Ritchart, R., Church, M., & Morrison, K. (s.f.). Hacer visible el pensamiento cómo promover el compromiso, la comprensión y la autonomía de los estudiantes. Obtenido de Paidós voces de la educación: https://www.canaverales.edu.co/wp-content/uploads/2020/08/RITCHHART-Hacer-visible-el-pensamiento.pdf

- Sharp, G. (s.f.). Global Nonviolent Action Database. Obtenido de Global Nonviolent Action Database: https://nvdatabase.swarthmore.edu/browse_methods

Published

2023-05-28

How to Cite

ABP y Métodos De Noviolencia: Un Compromiso Curricular Con La Paz En Colombia. (2023). TicALS Electronic Journal, 1(9), 12-20. https://revistas.als.edu.co/index.php/ticals/article/view/207