Retos y Desafíos para la Construcción de una Cultura Escolar Inclusiva
Keywords:
Palabras Claves: diversidad, desarrollo integral, cultura escolar, educación inclusiva, respuestas educativas eficientes, respeto, derechos, transformación, calidad educativaAbstract
In today's society there is a growing diversity which is also evident within educational institutions; Well, students who present differences in physical, personal, social, cultural aspects, among others, converge in them; thus representing a challenge for the school system and in particular for teachers, who are called upon to offer the student population a quality education regardless of any type of difference, in order to contribute to their comprehensive development.
But how can the education system meet this challenge? In order to glimpse some alternatives in this regard, an investigation was proposed that highlighted what elements of the school culture favor inclusive education, this investigation was carried out in some district schools, since it starts from the fact that in all institutions there are some aspects and conditions that are favorable, which are necessary to identify in order to strengthen them and thus achieve the purpose of offering the entire population efficient educational responses for all students regardless of their characteristics.
This is how it emphasizes the importance of institutions delving into individual and collective culture, in the search for alternatives that involve all members of the educational community; to enable permanence within a school context that enhances the possibilities and competencies of students, based on their differences, respecting the rights of citizens, in order to achieve transformations and contribute to the achievement of educational quality.
Key Word: diversity, integral development, school culture, inclusive education, efficient educational responses, respect, rights, transformation, educational quality
References
Arnaiz, P. (2005). Atención a la Diversidad. Programación Curricular. Costa
Formación del Profesorado, 18 (1), 45-101. doi: 10.6018/reifop.18.1.214341
Barrio de la Puente J. L. (13-31 - 2009). Hacia una Educación Inclusiva para todos.
Revista Complutense de educación. Revista Vol. 20 Núm. 120.
la diversidad desde una perspectiva inclusiva. Electrónica Interuniversitaria de
Formación del Profesorado, 18 (1), 45-101. doi: 10.6018/reifop.18.1.214341
Barrio de la Puente J. L. (13-31 - 2009). Hacia una Educación Inclusiva para todos.
Revista Complutense de educación. Revista Vol. 20 Núm. 120.
Barrio de la puente J.L 2009 Revista Complutense de educación Vol.20, N.1
Blanco, R. La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la
escuela de hoy. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en
Educación. REICE 2006. Vol. 4, No. 3.
Bolívar, A. (1996). Cultura escolar y cambio curricular. Bordón, 48(2) ,169-177.
Booth et al., 2000; Ainscow, 2001. Educación Inclusiva un derecho. Recuperado
https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/sarrio/DOCUMENTOS,%20ARTICULOS,%20PONENECIAS,/Educacion%20inclusiva%20como%20derecho.%20Ainscow%20y%20Echeita.pdf
Fonseca, L.C. (2005). La estigmatización social como factor fundamental de la
discriminación juvenil. El Cotidiano. Recuperado de https://www.google.com.co/#q=Fonseca+L.C+2005,+Estigmatizaci%C3%B3n
Goetz. J.P. y LeCompte M.D. (1988) Etnografía Y Diseño Cualitativo en la Investigación. Educativa. España: Morata.
Herrera, J.D. (2013). Pensar la Educación, hacer Investigación, Universidad de la Salle, Bogotá. Hitlin, S., & Piliavin, J. A. (2004). Values: Reviving a dormant concept. Annual Review of Sociology, 30, p. 363. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/284/28420641002.pdf
Jiménez, J.C. (2010). El valor de los valores en las organizaciones. Recuperado de
https://www.google.com.co/#q=www.libroscograf.com%2Fvalores%2Flosvalores%
Lobato, X. (2004). Importancia de la cultura escolar para el desarrollo de escuelas
inclusivas: profundización teórica y evidencias empíricas. Salamanca:
Ediciones Universidad de Salamanca.