Implementación del Simulador PhET 'Density' para Enseñar la Relación Masa-Volumen y Fortalecer el Pensamiento Científico en Estudiantes de Quinto de Primaria

Authors

  • Diego Alejandro Forero Ramírez

Keywords:

Active Learning,, Educational Technology,, ICT in education,, PhET Interactive Simulators

Abstract

This study aimed to design and implement a didactic strategy for teaching the relationship between mass and volume
to fifth-grade primary school students using the interactive “Density” simulator from PhET. The experience was
systematized, as a classroom experience encouraging active and individual learning. Each student used the simulator
independently, developing the activity at their own pace, allowing them to develop their research skills in a virtual
environment. The results showed high levels of motivation and participation of the groups within their autonomy and a
significant understanding of the concept of density. Additionally, the intervention helped overcome the limitations of
traditional experimentation in primary science classes by enabling differentiated instruction tailored to students’ diverse
learning paces and styles. This experience suggests that interactive simulations are an effective pedagogical strategy to
enhance scientific thinking from an early educational stage.

References

Adams, W. K., Reid, S., LeMaster, R., McKagan, S. B., Perkins, K. K., Dubson, M., & Wieman, C. E. (2008). A study of educational simulations. Part I – Engagement and learning. Journal of Interactive Learning Research, 19(3), 397–419.
Ayón-Parrales, E. B., & Víctores-Pérez, M. C. (2020). La simulación: Estrategia de apoyo en la enseñanza de las ciencias naturales en básica y bachillerato, Portoviejo, Ecuador. Dominio de las Ciencias, 6(2), 4–22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=7467929
Días, B. (2024). Guía de laboratorio sobre densidad usando el simulador PhET “Density” [Guía de laboratorio]. PhET Interactive Simulations. https://phet.colorado.edu/es/activities/7488
Gómez, R. E., & Lizarazo, R. H. (2020). Aprendizaje de las ciencias naturales en estudiantes de tercero mediante una estrategia pedagógica integrando simuladores PhET [Tesis de maestría, Universidad de Santander].
González Carmona, J. A. (2020). Las simulaciones interactivas como recurso didáctico en la enseñanza y aprendizaje de la química [Tesis de maestría, UniversidadPontificiaBolivariana].https://repository.up b.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/8258/Las%2 0simulaciones%20interactivas%20como%20recurso%20
did%C3%A1ctico%20en%20la%20ense%C3%B1anza% 20y%20aprendizaje.pdf Knight, J. K. (2004). Biology: A guide to the natural world. Pearson Education. Mira Moreno, E. C., & Pérez Pino, M. A. (2018). Los maestros de ciencias naturales ante los retos y desafíos de la educación científica del siglo XXI. Universidad de
Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/server/api/core/bi tstreams/c0d28ece-035b-406f-9727a4d232b670ae/content
Orrego-Riofrio, M. C., Aimacaña-Pinduisaca, C. J., & Urquizo-Cruz, E. P. (2024). Simuladores virtuales en el proceso de aprendizaje de las ciencias experimentales. Dominio de las Ciencias, 10(3), 40–56. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/ article/view/3916
PhET Interactive Simulations. (s.f.-a). Inclusive design. PhET Interactive Simulations. (s.f.-b). DEIB in STEM education – Framework. https://phet.colorado.edu/en/deib-in-stemed/framework
Pozuelo Muñoz, J., Martín-García, J., CarrasquerÁlvarez,

B., & Cascarosa Salillas, E. (2023). Percepciones del profesorado ante el uso de simuladores virtuales en el aula de ciencias. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 98(37.2), 291–312. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.2.95842
University of Colorado Boulder. (s.f.). Introduction to PhET simulations for STEM education [Curso en línea]. Coursera.

Published

2025-05-30

How to Cite

Implementación del Simulador PhET ’Density’ para Enseñar la Relación Masa-Volumen y Fortalecer el Pensamiento Científico en Estudiantes de Quinto de Primaria. (2025). TicALS Electronic Journal, 1(11), 42-49. https://revistas.als.edu.co/index.php/ticals/article/view/252