ODS 4 e Inteligencia Artificial, Mejoramiento de la Calidad de la Educación por Medio de la Tecnología: Alcances y Limitaciones
ALCANCES Y LIMITACIONES
Keywords:
Calidad educación, inteligencia artificial, ODS 4, TICs,Abstract
This article presents different challenges for the incorporation of artificial intelligence tools in education, with the aim of achieving the objectives set for SDG 4. Quality education, established by the United Nations with the objective of reducing the gaps in relation to access, inclusion, permanence, equity and quality of the educational process. The concept of quality focuses on the usefulness of AI in various education fields, particularly in active pedagogies. The risks associated with their use are given particular attention and cost-benefit approaches are established. Finally, some guidelines are created that can aid in being cautious when incorporating them into educational processes from an ethical, administrative, and pedagogical viewpoint.
References
Flores, E., Livia, J., García, A., & Dávila, M. (2023). Análisis de sentimientos con inteligencia artificial para mejorar el proceso enseñanza-aprendizaje en el aula virtual. Publicaciones, 53(2), 185–200. https://n9.cl/mvg81
FCEI (2019). ICEI en China: Académico de nuestro Instituto participa como expositor en Conferencia Internacional sobre Inteligencia Artificial en la Educación. Tomado de: https://n9.cl/x7cax8
Goldcheidt, O. (2023). La inteligencia artificial (IA) y su impacto en la educación universitaria. Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Católica del Maule. Recuperado de: https://n9.cl/u9ypz
INEE (2018). Definiciones de calidad de la educación en el Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Recuperado de: https://n9.cl/nzx7a
Noguera, I. (2015). How millennials are changing the way we learn: the state of the art of ICT integration in education ried. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18 (1), 45- 65.
Ponce et al (2014). Inteligencia artificial. Proyecto LATIn. https://n9.cl/dlph
Ruiz, M. (2022). El impacto de la educación a distancia y el uso de la tecnología. Formación Estratégica, 6(02), 145–160. Recuperado a partir de https://n9.cl/rzbwy
Torres, A. (2019) Innovación o moda: las pedagogías activas en el actual modelo educativo. Una reflexión sobre las metodologías emergidas. Universidad de Barcelona. En: Voces de la educación Volumen 4 Número 8 ISSN 2448-6248 (electrónico) https://n9.cl/s4wo4
UNESCO (2021). La inteligencia artificial en la educación. Recuperado de: https://n9.cl/v099h
UNESCO (2021). Inteligencia artificial y educación - Guía para las personas a cargo de formular políticas. Serie Educación 2030.