La Reunión de los Viajeros en el Tiempo, Estrategia Didáctica para Fortalecer el Pensamiento Crítico en Ciencias Sociales a Través de Comunidades de Diálogo y Gamificación
ESTRATEGIA DIDÁCTICA PARA FORTALECER EL PENSAMIENTO CRÍTICO EN CIENCIAS SOCIALES
Keywords:
Didactics, social, critical thinking, community, dialogue, gamificationAbstract
This paper presents the final findings of an investigation of the Masters in Didactic at Santo Tomás University Villavicencio; this research is the result of identifying specific needs in Alberto Lleras Camargo Educational Institution - located in Villavicencio, regarding to the poor appropriation of knowledge from the historical component in the area of Social Sciences as well as the low performance in basic competences that are addressed from it.
"Meeting of Time Travelers" is a didactic strategy that seeks the effective transformation of teaching practices. In order to do this, it propose the community dialogue as a tool that favours the reflection of concepts, the analysis of questions and the communication, in addition to the innovative structures that are part of the gamification as a way of transposing the mechanics of games in the educational field. The fundamental purpose of "Meeting of Time Travelers" is to strengthen the Critical Thinking as a higher category in students, raising their level of appropriation of knowledge, argumentation and self-criticism.
References
Castellanos T., H. (2016). Comunidad de diálogo: Una alternativa para fortalecer el pensamiento filosófico en el aula. Crearmundos, 279-286.
González Tardón, C. (2014). Academia. Obtenido de www.academia.edu/7228290/Tesis_Doctoral_Videojuegos_para_la-Transformacion_Social Hernández Sampieri, R., Fernández , C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.
ICFES. (2016). Reporte de resultados del examen Saber 11 por aplicación 2016-2. Bogotá, Colombia.
ICFES, & MEN. (Diciembre de 2013). Sistema Nacional de Evaluación Estandarizada de la Educación, Alineación del examen Saber 11. Bogotá, Cundinamarca, Colombia.
IE Alberto Lleras Camargo. (2015). Modelo Pedagógico Allecavi. Villavicencio, Meta, Colombia.
Levinas, M., & Widgorovitz de Camilloni, A. (2013). Pensar, descubrir y aprender. Propuesta didáctica y actividades para las Ciencias Sociales. Buenos Aires, Argentina.
Lipman, M., & Sharp, A. (2006). Crear Mundos. (D. Pineda, Entrevistador)
Martínez, M., & Castellanos , S. (2016). La comunicación efectiva y asertiva entre maestros, alumnos y padres de familia: Experiencias en una telesecundaria en México. Revista Internacional de Didáctica y Organización Educativa, 69-90
Medina R., A., & Salvador M., F. (2009). Didáctica General. Madrid: Pearson Educación.
Montoya, J. (2007). Acercamiento al desarrollo del pensamiento crítico, un reto para la educación actual. Obtenido de Fundación universitaria Católica del Norte (FUCN): http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/viewFile/165/317
Montoya, J., & Monsalve, J. (2008). Estrategias didácticas para fomentar el pensamiento crítico en el aula. Obtenido de Revista Virtual Universidad Católica del Norte: http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/129
Morales, D., Barona, E., Cabrera, L., Valderrama, P., & Osorio, S. (13 de Noviembre de 2012). Comunidad e Indagación. Obtenido de Comunidad e Indagación: https://grupo24comunicacionsociedad.wordpress.com/
Pagés, J. (2002). Aprender a enseñar historia y ciencias sociales: el currículo y la didáctica de las ciencias sociales. Revista Pensamiento educativo, Vol. 30. Pontificia Universidad Católica de Chile.
Patiño, D. H. (2014). El pensamiento crítico como tarea central de la educación humanista. Obtenido de Universidad Iberoamericana Ciudad de México: http://revistas.ibero.mx/didac/uploads/volumenes/18/pdf/Didac_64.pdf
Paul, R., & Elder , L. (2005). Estándares de competencia para el Pensamiento crítico. Obtenido de Fundación para el pensamiento crítico.: http://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-Comp_Standards.pdf
Piscitelli, A. (2007). Nativos Digitales. Contratexto, 43-56.
Prats, J. (2003). Líneas de investigación en didáctica de las Ciencias Sociales. Revista Historia & Ensino Londrina, Volumen 9, 133-155.
Rodríguez Garcia, S., Herráiz Domingo, N., Prieto de la Higuera, M., Martínez Solla, M., Picazo Zabala, M., Castro Peláez, I., & Bernal Escamez, S. (2010). Investigación Acción.
Stigliano, D. (2008). La enseñanza a través de comunidades de diálogo y encuentro. Una estrategia para el desarrollo de la comunicación interpersonal en el aula.