Uso y Apropiación de las Herramientas Informáticas por Parte de los Docentes Inmigrantes Digitales

Authors

  • Sandra Liliana Ospina García Institucion Educativa Santagueda

Keywords:

Digital immigrant, native digital, digital literacy, tools, education, educational practices, technological skills.

Abstract

This article presents the findings and emergencies of an investigation into the factors that have influenced the use and appropriation of tools by teachers considered "digital immigrants" (Prensky, 2001) Basic Primary Educational Institution San Juan Bautista La Salle the municipality of Manizales. The methodology is qualitative whenever the subject is the center of study and is based on three stages: interview 5 teachers and 10 students’ survey, assessment and analysis of craft and bypass accurate analysis. The results point to a cultural blockade, digital illiteracy and a generational clash between "immigrants and digital natives" (Prensky, 2001)

References

Muñoz, J.. (2012). Apropiación, uso y aplicación de las tic en los procesos pedagógicos que dirigen los docentes de la institución educativa núcleo escolar rural Corinto. Octubre 17, 2016, de bdigital Sitio web: http://www.bdigital.unal.edu.co/6745/

Prensky, M. (2001). Nativos digitales, inmigrantes digitales. On the horizon,9(5), 1-7.
Cassany, D., & Ayala, G. (2008). Nativos e inmigrantes digitales en la escuela.Participación educativa: revista del Consejo Escolar del Estado. 2008; 9 (4): 57–75.
Cáceres, J. G. (1997). Cibercultura, Ciberciudad, Cibersociedad. Hacia la construcción de mundos posibles en nuevas metáforas conceptuales. Intexto, (3), 12-27.
Cabero, J., Llorente, M. C.; Román, P. (2007). «La tecnología cambió los escenarios: el efecto Pigmalión se hizo realidad». Comunicar, nº 28, p. 167-175.

Corbin, J. M., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology, 13(1), 3-21.

Retamozo, M. (2007). Hacia una Filosofía Política de la Liberación: Notas en torno a “20 tesis de política” de Enrique Dussel. Utopía y Praxis latinoamericana, (36), 107-123.

Dussel, I. (2007). La transmisión cultural asediada: los avatares de la cultura común en la escuela. Propuesta Educativa, 28, 19-27.

Rodríguez, K., Sánchez, F. y Máquez, J. (2011) “Impacto del Programa “Computadores para Educar” en la deserción estudiantil, el logro escolar y el ingreso a la educación superior”. Documento CEDE, 2011-15. ISSN 1657-5334, marzo de 2011.

Cassany, D. (2002). La alfabetización digital. Ponencia plenaria presentada en XIII.

Planella, J., & Rodríguez, I. (2004). Del e-learning y sus otras miradas: una perspectiva social. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 7-20.

Olivar, A. & Daza, A. (2007). Las tecnologías de información y comunicación (TIC) y su impacto en el siglo XXI. Revista NEGOTIUM, 3 (7), 21-46. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/782/78230703.pdf

Castells, M. (1996). La red y el yo. La Era de la Información: Economía, sociedad y cultura (Edición de Hipersociología).

Alcaide, C. (2003). La utilización de la Red en la formación inicial de magisterio. Una página web: expresión plástica para educadores. Luces en el laberinto audiovisual. Huelva: Universidad de Huelva y Grupo Comunicar. Libro electrónico, 1-16.
García, C. M. A. (2007). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. J. C. Almenara (Ed.). McGraw-Hill.

Rodiles A y Fuentes Z., (2004), documento encontrado en http://www.fip.unam.mx/simposio_investigacion2dic04/el_cuadro_extenso.html. Octubre 2016.

Marquès, P.; Dorado, C.; Bosco, A.; Santiveri, N. (2006). Las TIC como instrumentos de apoyo a las actividades de los docentes universitarios y de sus alumnos en el marco de la implantación de los créditos ECTS. Las claves del éxito. Publicado en http://www.peremarques.net/ectstic2.htm

Rodríguez, J (2004). «Las alfabetizaciones digitales» [artículo en línea]. Revista Bordón. Vol. 56. [Fecha de consulta: 12/06/07].

Delors, J. (1996). de la publicación: La Educación Encierra un Tesoro (Libro).

Silvio, J. (2000). La virtualización de la Universidad:¿ Cómo transformar la educación superior con la tecnología? (Vol. 13). IESALC/UNESCO.

Carneiro, R. (2009). Las TIC y los nuevos paradigmas educativos: la transformación de la escuela en una sociedad que se transforma. Los desafíos de las TIC para el cambio educativo, 15.

Campos, Y. (2001). Didáctica innovadora de la actualización del magisterio.México: DGENAMDF.

Castro, E. (2012). Nativos digitales vs inmigrantes digitales vs analfabetos digitales. abril 2, de Community Manager Corporación Colombia Digital Sitio web: https://www.colombiadigital.net/.../1585-nativos-digitales-vs-inmigrantes- digitales-vs-analfabetos-digitales.html.
Cassany, D; Ayala, G. (2008). NATIVOS E INMIGRANTES DIGITALES EN LA ESCUELA .. 2008, 9 (4): 57–75. de revista del Consejo Escolar del Estado Sitio web: http://hdl.handle.net/10230/21226
Piscitelli, A. (2009). Nativos digitales: dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Buenos Aires, Argentina: Santillana.

Published

2021-05-28

How to Cite

Uso y Apropiación de las Herramientas Informáticas por Parte de los Docentes Inmigrantes Digitales. (2021). TicALS Electronic Journal, 1(7), 20-35. https://revistas.als.edu.co/index.php/ticals/article/view/147