Español
Keywords:
Objetos Virtuales de Aprendizaje,herramientas digitales, enseñanza, Banco de OVAS, aprendizaje, estructura de pensamiento, TIC.Abstract
Including Virtual Learning Objects ( VLO ) within the teaching process, provides it a different perspective in the formative field. The VLO offers innovation during the appropriation of knowledge, by developing basic competences, to make students receive this knowledge in different ways by using digital tools.
In this article, VLO are defined considering the perspective of different authors, considering the strengths that educational resources like this might offer. It is also highlighted the importance of the bank of resources related to VLO in primary education. It is evaluated the access to the resource when using searching websites. It is concluded the importance of implementing Virtual Learning Objects in the school, being aware that is the teacher who must assume the challenge of manipulating and creating this digital resources, having considered the benefits it offers to the educational transformation during the 21st century and the current context challenges.
References
(1) Cabrera-Medina, J.M., Sánchez-Medina, I.I. y Rojas-Rojas, F., Uso de objetos virtuales de aprendizaje OVAS como estrategia de enseñanza – aprendizaje inclusivo y complementario a los cursos teóricos – prácticos. Una experiencia con estudiantes del curso física de ondas. Rev. Educación en Ingeniería, 11 (22), 4-12, Julio, 2016
(2) Triquell, X. y Vidal, E., ¿Recursos virtuales para problemas reales? Experiencias y reflexiones entorno a la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación en los procesos de enseñanza aprendizaje, Editorial Brujas, Cordoba, Argentina, 91P, 2007.
(3) Herrera, L.M.A., Las fuentes del aprendizaje en ambientes virtuales educativos, Reencuentro, pp. 69-74, 2002.
[4] Bartolomé, A. (2004). Blended Learning. Conceptos básicos. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 23, 7-20.
[5] Colombia aprende, [Online]. [date of reference, June 13th of 2008]. Available at: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/directivos/1598/article- 88892.html#h2_1.
(6) Herrera Batista, Lorenzo Miguel Ángel Las fuentes del aprendizaje en ambientes virtuales educativos Reencuentro, núm. 35, diciembre, 2002, pp. 69-74 Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco Distrito Federal, México
Cabrera Medina, J. M., Sánchez Medina, I. I., & Rojas Rojas, F. (2016). USO DE OBJETOS VIRTUALES DE APRENDIZAJE OVAs COMO ESTRATEGIA DE ENSEÑANZA – APRENDIZAJE INCLUSIVO Y COMPLEMENTARIO A LOS CURSOS TEÓRICOS – PRÁCTICOS. Revista Educación En Ingeniería, 11(22), 4-12. https://doi.org/10.26507/rei.v11n22.602
Sánchez Medina, I. I. (2014). Estado del arte de las metodologías y modelos de los Objetos Virtuales de Aprendizaje (OVAS) en Colombia. Entornos, (28), 93-107. Estado del arte de las metodologías y modelos de los Objetos Virtuales de Aprendizaje (OVAS) en Colombia | Entornos.
De Bono, E., & Castillo, O. (1994). El pensamiento creativo. Editorial Paidós.
Recursos Educativos Abiertos (REA) gratis para todos, abril 08 2017, recuperado de https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/recursos-educativos-abiertos-rea-gratis-para-todos/