Black Mirror: “El Mundo a Través de una Pantalla” Una Visión Crítica de las Tecnologías la Información y la Comunicación

Authors

  • Luis Augusto HERNANDEZ Docente

Keywords:

Convergencia digital, democratización de la información, redes sociales, comunicación, realidad virtual, diversidad cultural y tecnología

Abstract

This article presents a classroom experience carried out in the Abraham Lincoln school with the eleventh grade students of the subject Theory of Knowledge, which is part of the core component of the International Baccalaureate Diploma Program. This experience consisted in the discussion of the Technology-society-culture and knowledge relationship from the observation of some chapters of the Netflix Black Mirror series. The experience was carried out favoring the elaboration of knowledge questions, arguments, and counterarguments around the optimistic and dystopian vision of information and communication technologies and their role in knowledge. This strategy allowed to contrast several visions about the relationship among technology-society-culture and knowledge that strengthen critical thinking and that become an alternative to discuss the challenges that arise from the use of the ICT's the scope of the same as generators of development, democratization of information, de-elitization of knowledge, sociability and communication in contrast to the dehumanization, control, manipulation, distortion, superficiality and individualism that can be promoted through its use. This pedagogical experience also allowed to strengthen the development of an open multiperspectivist and critical mentality in face of the challenges of the contemporary world.

References

Barbero, J.M (2008). Diversidad cultural y convergencia digital. En: Revista científica de información y comunicación. Ediciones comunicación. Edición. María Eugenia Gutiérrez. Universidad de Sevilla. 2008, 5, pp 12-25.
Castells M. (2006) La Sociedad Red: Una Visión Global. Alianza Editorial.
Chomsky N. (2007) El control de los medios de comunicación. En: Socios Washington D. C. 7 de marzo de 2007. Recuperado de: https://www.voltairenet.org/article145977.html
Kurzweil, R (2012) La Singularidad está cerca: Cuando los humanos trascendamos la biología (Spanish Edition)
Organización del Bachillerato Internacional (2015). Guía Teoría del conocimiento primera evaluación 2015.
Pineda A. (2001). El modelo de propaganda de Noam Chomsky: medios mainstream y control del pensamiento. En: Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación [en línea] 2001, (enero-junio) Nº 6. 1er Semestre de 2001 (pp. 191-210).: [Fecha de consulta: 11 de marzo de 2019] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16800612> ISSN 1139-1979
Reynoso, C (2010) Redes sociales: su uso y el cambio cultural que recién comienza.
Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. Recuperado de: http://www.uba.ar/encrucijadas/50/sumario/enc50-redessociales.php Tamayo O, Zona R y Loaiza, Y. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(2), 111-133. Manizales Colombia. Valencia, D (2002). Institucionalidad e industrias de la comunicación en la modernidad. En: Signo y Pensamiento, vol. XXl, núm. 41, julio-diciembre, 2002, pp. 47-57 Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia.

Published

2019-05-31

How to Cite

Black Mirror: “El Mundo a Través de una Pantalla” Una Visión Crítica de las Tecnologías la Información y la Comunicación. (2019). TicALS Electronic Journal, 1(5), 135-147. https://revistas.als.edu.co/index.php/ticals/article/view/112