Las TIC una Ventana que Facilita la Enseñanza en el Aula.

Authors

  • Diana Patricia Charry Docente

Keywords:

Technology, Tools, Skills, Learning

Abstract

Information and Communications Technology – ICT have been having an influence in several human’s life aspects. ICT work as agents of social change. In this article, there will be outstanded the importance of ICT as essential tools for the class methodological development in which the student has a clear, creative and meaningful approach to the new age components surrounding us. It is important to recognize the important role of technology for carrying out activities and acquiring knowledge. Technology can offer different sources like multimedia materials that allow students facing different experiences developing cognitive, ethic, social and attitude skills making easier constructive learning. The teacher becomes the guide and the knowledge referent.

References

Bates, A.W. (2000). Managing Technological Change, Strategies fdor Colleges and university leaders San Francisco: Ed. Jossey-Bass
Cabero, J. (2003a): Mitos de la sociedad de la información: sus impactos en la educación, en Aguiar, M.V. (coords): Cultura y educación en la sociedad de la información, A Coruña, Netbiblo, 17-38.
Chan, M. E., Galeana, L. y Ramírez, M. S. (2006). Objetos de aprendizaje e innovación educativa (pp. 95-138). México: Trillas.
Chacón, C. (2005). Teachers' perceived efficacy among English as a foreign language teachers in middle schools in Venezuela. Teaching and Teacher Education, 21, 257272
Dede, C. (2000). Aprendiendo con tecnología. Barcelona: Paidos.
Dockstader, J. (1999). Teachers of the 21s century know the what, why, and how of technology integration. T.H.E. Journal, 73-74., January.
Escamilla, J. G. (2000). Selección y uso de tecnología educativa. Distrito Federal, México: Trillas.
Gallego, Domingo, ALONSO, Catalina, CANTÓN, Isabel (Coord.) (1996). Integración curricular de los recursos tecnológicos. Madrid: Oikos-Tau.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. Distrito Federal, México: McGraw-Hill.
Klastrup, L. (2008). What Makes World of World of Warcraft? A Note on Death and
Dying. En: Corneliussen, H. & Walker, J. (Eds.). Digital Culture, Play and Identity.
A World of Warcraft Reader. Cambridge, MA, The MIT Press.
Martín, L. (2009). Semillero de Investigación. Una propuesta para la formación En ciencias en el sector rural. Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional. Colombia
Merrill, P., Hammons, K. Vincent, B., Reynolds, P., Cristiansen, L. & Tolman, M. (1996) (Third Edition). Computers in Education. Boston: Allyn & Bacon.
Pérez, V. G. La intuición en el profesor. ITESO/CIFS-Unidad Académica de Formación Social, octubre del 2002, recuperado el 25 de mayo de 2004 de http://iteso.mx/gerardpv/dh/intuiciones.htm
Reparaz, Ch., Sobrino, A. & Mir, J. (2000). Integración curricular de las nuevas tecnologías. Barcelona: Editorial Ariel S.A.
Salinas,J. (1998a): Redes y Educación: Tendencias en educación flexible y a distancia. En Pérez,R. Y otros: Educación y tecnologías de la educación. II Congreso Internacional de Comunicación, tecnología y educación. Oviedo. 141-151 [http://www.uib.es/depart/gte/tendencias.html]
Salinas, Jesús (2004). "Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria". Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). [artículo en línea]. UOC. Vol. 1, nº 1. [Fecha de consulta: dd/mm/aa].
Sarramona, J. (1990) Tecnología Educativa: una valoración crítica. Barcelona: CEAC.
Terceiro, J. Y Matías, G. (2001): Digitalismo. El nuevo horizonte sociocultural. Madrid, Taurus.
Vásquez, G. & Martínez, M. (1997). Límites y posibilidades actuales de las nuevas tecnologías. En Barroso, M. (comp.). Tecnología y formación permanente (pp. 53-1 08). La laguna: Universidad de La Laguna.
Vandergrift, L. (2007). Recent developments in second and native language listening and reading comprehension research. Language Teaching, 40 (3), 191-210.

Published

2019-05-31

How to Cite

Las TIC una Ventana que Facilita la Enseñanza en el Aula. (2019). TicALS Electronic Journal, 1(5), 118-134. https://revistas.als.edu.co/index.php/ticals/article/view/111