Percepción sobre la Lectura de los Estudiantes de Primaria del CAL
Keywords:
Lectura, habilidades, biblioteca, bibliotecólogo, lector, motivación, comprensión lectora, aprendizaje, educadores, literatura infantil.Abstract
The research work focuses on exploring the perception of primary school students, aged between 7 and 11, about reading. It is a qualitative and descriptive research, which implies that it seeks to understand in depth the opinions, attitudes, and experiences of students on the topic, without necessarily quantifying them numerically.
To conduct this research, a comprehensive literature search is performed to collect relevant information from multiple sources regarding children's attitudes toward reading. This method enables a diverse range of perspectives and opinions, which can contribute to a more insightful analysis of the subject matter.
Being a qualitative study, the quality of the information collected is privileged over the quantity, and techniques such as interviews, focus groups, or document analysis are used to obtain detailed and contextualized data on the students' perceptions.
The collected data is analyzed meticulously, identifying patterns, trends, and discrepancies in the children's opinions. The aim is to understand the different factors that influence their perception of reading, such as their previous experiences, the family context, the school environment, and the reading promotion activities to which they have been exposed.
In summary, this research aims to deepen the understanding of how primary school children perceive reading, through a qualitative and descriptive approach that captures the richness and diversity of their opinions and experiences around this important aspect of educational development.
References
Chaves, L. (2013) El Bibliotecólogo como animador a la Lectura desde la Biblioteca. Revista e-Ciencias de la Información, vol. 3, núm. 2. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/4768/476848738005.pdf
González, (2002). La biblioteca escolar como espacio de aprendizaje ministerio de educación y ciencia secretaría general de educación instituto superior de formación del profesorado. Pág.13.
Gutiérrez, R. (2016). Efectos de la lectura dialógica en la mejora de la comprensión lectora de estudiantes de educación primaria. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 303–320. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.15017
Haro, S. (2014, enero). La Importancia de la Lectura. Escritores.org
Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education, Año de edición: 2018, ISBN: 978-1-4562-6096-5, 714 p.
Hospital, C. (2017). Proyecto para incentivar la motivación a la lectura en 2º de primaria. Universidad Internacional de la Rioja. Facultad de Educación. Recuperado de: https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/6105/HOSPITAL%20FORTES%2C%20CARLA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lasso, R. (2004). La importancia de la lectura.
Marchesi A. 2005. El informe Pisa: Nada contribuye a mejorar lo esperado. Revista aula de innovación educativa. N. 139. Ed. Grao.
Ramírez, C. & De Castro, D. (2013). La lectura en la primera infancia. Grafías Disciplinares de la UCP, Pereira Colombia, de 201 - 20 7-21 enero-marzo 2013. file:///C:/Users/pinox/Downloads/Dialnet-LaLecturaEnLaPrimeraInfancia-5031483.pdf
Romero-Oliva, M. F., Trigo-Ibáñez, E., & Moreno-Verdulla, P. (2018). From reading comprehension to literary competence through Eliacer Cansino’s work. OCNOS, 17(3), 68–85. https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.3.1776
Riffo, B., Caro, N., & Sáez, K. (2018). Linguistic awareness, reading aloud and reading comprehension. RLA, 56(2), 175–198. https://doi.org/10.4067/S0718- 48832018000200175
Sastrías, M (2003). Cómo motivar a los niños a leer: lecto-juegos y algo más. (Versión digital). https://www.google.com.co/books/edition/C%C3%B3mo_motivar_a_los_ni%C3%B1os_a_leer/tlLH-DZfrfwC?hl=es&gbpv=1&pg=PP1&printsec=frontcover
Solé, I. (1995). Estrategia de lectura. GRAO.
Tejero, J. (2021). Técnicas de Investigación Cualitativa en los Ámbitos Sanitario y Sociosanitario. Recuperado de: https://ruidera.uclm.es/server/api/core/bitstreams/fdf77886-6075-453a-b7cc-731232b56e77/content#:~:text=La%20entrevista%20estructurada%20es%20aquella,cerradas%20o%20de%20opci%C3%B3n%20m%C3%BAltiple).